
O autorovi
Všechny obrazy jsou malovány Tomášem Veselým a jsou výsledkem 7 let práce v oblasti produktovém managementu pro nadnárodní korporace, středo Evropské firmy i Silicon Valley startupy. Jsou inspirovány 1 200 meetingy v rámci Evropy, Ameriky a Asie.
Cílem je především inspirovat k nalezení harmonie ve světě orientovaném na výkon tím, že nabízíme možnost vstřebat emoce, jenž ve výkonnostním světě zažíváme, a to pomocí malby s nejasným výsledkem a její následné retrospektivy.
Tato vize se zrodila z nutnosti nalézt nevýkonnostní složku pro odbourávání stressu v rámci práce v managementu, ale i osobním životě. Konkrétněji uvědomnění si, co všechno v rámci pracovního světa zažíváme na schůzkách a různých meetinzích a odbourání nechtěnných zážitků a emocí.
01
Skutečně mnoho meetingů
Přes 1 200 meetingů ve 4 jazycích a napříč Evropou, Amerikou a Asií vedlo nápadu odbourávat stress malbou s nekontrolovatelným výsledkem.
02
Odbourávání stresu manuální prací
Setkali jsme se s mnoha přístupy odbourávání stresu ve vysokém managementu u doktorů, fyzioterapeutů a lidí zatížených stresem. Společným jmenovatelem je často manuální práce. Někdo seká kosou, někdo maluje, někdo jezdí na koni, někdo staví a buduje, opravuje staré budovy nebo stroje a mnoho dalších manuálních aktivit.
03
Není vědecká metoda
Obrazy ani malování není vědecky potvzenou metodou na odbourávání stresu.
Co to znamená "dělat produkt"?
Svoboda tvořit v rámci omezení
V rámci IT existuje určitá pozice, která se jmenuje "produktový manažer". Ve zkatce tento člověk zodpovídá za rozvoj své oblasti produktu specifikací nových požadavků od zákazníků v rámci dané strategie podniku nebo oblasti.
To, co je fascinující je, že existuje speciální pozice, která vlastně zastřešuje finální podobu produktu/služby, která se bude prodávat. A tak jsem si položil otázku, zdali to není jen v IT? V rámci tvorby hmotných věcí máme také produktové a portoflio manažery v rámci prodeje máme account manažery, v rámci investování správce aktiv, v rámci umění máme frontmany kapely, kteří udávají její směr. Všichni tito lidé mají hluboké znalosti o daném trhu a produktu/služby, kterou nabízí a mají značné slovo o rozhodnutí o podobě finálního produktu/služby.
Existuje ale "něco", čehož má jedna skupina více než jiná. A to je svoboda tvořit, můžeme také říci autonomie v rámci organizace. Ať už tvoříme hmotné nebo nehmotné produkty, v rámci organizace nás vždy něco limituje a nedokážeme plně vytěžit nápad, který máme. Jednou je to čas, poté rozpočet, poté politika ve firmě, vůle CEO, fyzikální vlastnosti atd.
Pokud autonomie je důležitý předpoklad úspěchu produktu, tak nejvyšší formou produktového vývoje tedy může být komerční umění, protože má největší předpoklad pro svobodnou tvorbu. Třeba například malba, ale i Latte art (dokonce má i svůj světový šampionát) nebo cokoliv jiného.
Hmotné věci
Vezměme si vývoj Auta, jako nejpopulárnějšího fyzického produktu na Zemi. Auto má tisíce (příklad zde) omezení daných regulací v rámci EU, další stovky fyzikálních omezení a k tomu ještě požadavků zákazníků. Svobodně tvořit je zde velmi těžké.

Nehmotné věci
Rozeberme si vývoj Microsoft Excel, jako jeden z nejpoužívanějších softwarových produktů na světě. Každá funkce Excelu je důležitá, neboť nízká cena tohoto produktu, vysoká konkurence v této oblasti tlačí prioritizaci nejvýdělečnějších funkcí namísto nejužitečnějších.

Umění
A teď to umění. Willem de Kooning namaloval obraz Interchange, který se soustředil na figury postav. Tyto figury poté završil v roce 1953 jejich výstavou a následně se soustředil na něco úplně jiného. Obraz prodal za $4000. Jeho současná hodnota je $380 milionů. Měl nějaká omezení?
